Kodabas brukerstøtte

Ofte stilte spørsmål

The change of item type and part number can only be done on the web. Log in to the Kodabas Product Catalog, search up the appropriate item in the search box.

Enter into the spesific product (by pressing the GTIN or part number). To the right of the Lev.Art.number and document type you find a button named "Change".

Select the appropriate option, change the information to the new, correct information and press "Update". Then select "Save".

It is not possible to change the GTIN. A new GTIN is added as new product line. If the wrong wrong GTIN is added the product line must be deleted – contact Carine to solve this at carine@kodabas.no

  1. Send an e-mail to carine@kodabas.no with information about which brands/under-brands that need to be created.

  2. Brands and under-brands can also be created on the web. Log into the Kodabas Product Catalog, select "Brands" in the menu to the left. Then pops up a list of which brands you have registered. To add new note: Select "Add" at the top right. Fill in the Brand name and the abbreviated name (4 letters). Then Send an e-mail to Carine and ask for activation. The same applies for under-brands. Here, the short name can be up to 8 characters.

When vareskjema (Excel) is filled out and you are ready to upload the log into Kodabas Product catalog, select "Upload product file" in the menu to the left. Then, a description will appear. Your file must be named kovoxxxx.csv (xxxx is the four digits that you can find in your user name at login)

Logg inn på Kodabas Varekatalog og velg «Last ned alle varer» i menyen til venstre. Da vil du få en tekstfil med alle dine aktive varer.

Du kan også velge «Egendefinert nedlasting» dersom du ønsker kun noen utvalgte produkter. Husk at, hvis konvertering til Excel, må du passe på at GTIN-feltene spesifiseres som «Tekst» for at eventuelt ledende nuller skal bli registrert. Se nærmere beskrivelse her.

This can be done in the following ways:

  1. Enter the "expire date" in the product file (field 25-Y) and upload the file to the database.
  2. Log in to Kodabas, search for the product you want to report expired, enter the expiration date. Don't forget to save!
  3. Log in to Kodabas, select the Brand you want, tick the boxes on the right, for the items you want to report expired. Enter at date in the top of the page, and then select "Meld utgått".

Price changes must be entered/submitted in good time before the change takes effect. If possible at least 10 weeks before the price is to be changed.

Rates are changed by changing the value in the price field to the updated value(s). At the same time, the date in the field "price change from date" field should also be changed (field 26-Z).

The file can then be loaded in the normal way. Price changes can also be done directly on the web by using the same routine; Replace the old price with the new price, enter the new date in the "price change from date" field, and remember to save.

Dette skyldes som regel at det benyttes feil tegnsett. Filen som lastes opp må ha ISO-8859-1 tegnsett. Dette er standard Windows-oppsett. 

Teksten kan eventuelt skrives på engelsk for å unngå de norske bokstavene æøå.

The change of item type and part number can only be done on the web. Log in to the Kodabas Product Catalog, search up the appropriate item in the search box.

Enter into the spesific product (by pressing the GTIN or part number). To the right of the Lev.Art.number and document type you find a button named "Change".

Select the appropriate option, change the information to the new, correct information and press "Update". Then select "Save".

  • Logg inn i databasen
  • Søk opp det aktuelle produktet
  • Huk av for «vis også utgåtte varer»
  • Gå inn i varebilde
  • Fjern «utgår dato»
  • Sett inn ny «Tilgjengelig fra dato» (må være frem i tid)
  • Lagre

Produktet vil stå markert som utgått inntil ny dato er passert, men kundene vil få informasjonen med en gang.

Dette betyr at systemet oppfatter at det ligger flere varelinjer i filen enn det faktisk gjør. Vanligvis skyldes dette bruk av semikolon i ett av de to tekstfeltene «Produktinformasjon» eller «Hvordan bruke produktet», eller kombinasjon av linjeskift i de samme feltene og altfor mange tomme felt på slutten av filen.
Slett overflødige kolonner utenfor arket, og/eller fjern linjeskift og last opp filen på nytt.
Når dere benytter dere av «klipp og lim» fra andre dokumenter, husk å lime inn som «verdier» slik at dere ikke drar med dere formatering fra andre dokumenter. (Ved høyreklikk er det alternativet med 123 nederst.)

Markér cellene du ønsker å kontrollere. Ctrl + B (ev Ctrl + F) for å få frem «Søk og erstatt». Pass på at det numeriske tastaturet er aktivert, trykk Alt og tast inn 0010 og trykk «søk etter neste». Da vil den første cellen som inneholder linjeskift bli markert. Sifrene 0010 vil ikke være synlige i feltet, men vil allikevel fungere ved søk. 

Fjern linjeskiftet, lagre dokumentet og last opp filen på nytt.

Leverandørnummeret er de fire sifrene som står i brukernavnet deres (klXXXXftp). Filen dere laster opp skal dermed hete kovoXXXX.csv

Logg inn på kodabas.no og sjekk at produktet ligger i databasen, og at GTIN (EAN) er det samme som det kunden har mottatt. Ved å gå inn i varebilde kan dere også se, nederst på siden, når vareinformasjonen ble lagt ut til kunde (siste eksport dato). Dersom dere er ny leverandør, må dere også forsikre dere om at kunden faktisk abonnerer på data fra dere. Hvis dette er bekreftet og kunden fremdeles ikke får tilgang til produktet er det mest sannsynlig manglende oppdateringer i kundens egne systemer. Be kunden ta kontakt med eget kjedekontor eller kundens kasseleverandør for videre assistanse.